Dział małego dziecka i przedszkolny
Podstawowe zadania działu małego dziecka i przedszkolnego to:
-
udzielanie pomocy nauczycielom przedszkoli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, konsultacje dotyczące rozwoju psychofizycznego dzieci w wieku przedszkolnym,
-
spotkania z rodzicami dyżury na terenie przedszkoli w formie punktów wczesnej interwencji,
-
konsultacje i badania diagnostyczne dzieci przedszkolnych pod kątem:
-
odroczenia obowiązku szkolnego,
-
wcześniejszego podjęcia nauki w szkole,
-
zakwalifikowania się do określonych przepisami form kształcenia specjalnego,
-
lateralizacji,
-
zastosowania adekwatnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
-
-
poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze dla rodziców i nauczycieli odnośnie kompensacji oraz korekcji ujawnionych deficytów rozwojowych,
-
orzecznictwo i opiniowanie problemów ujawnionych w wyniku badań diagnostycznych,
-
terapia indywidualna i grupowa:
-
dla dzieci odroczonych z obowiązku szkolnego, ujawniających specyficzne deficyty rozwojowe,
-
terapia logopedyczna,
-
terapia indywidualna dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i adaptacyjnymi,
-
-
praca terapeutyczna z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym,
-
współpraca z metodykiem wychowania przedszkolnego,
-
szkolenie rad pedagogicznych przedszkoli w formie prelekcji, pogadanek i zajęć warsztatowych,
-
współpraca z placówkami i instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi,
-
doskonalenie form i metod pracy,
wykonywanie innych czynności wynikających z zakresu zadań poradni.
DZIAŁ SZKOLNY I PREORIENTACJI ZAWODOWEJ
Podstawowe zadania działu szkolnego to:
-
udzielanie pomocy psychopedagogicznej nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą - konsultacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych na terenie szkół i poradni,
-
udział w posiedzeniach rad pedagogicznych szkół; prowadzenie szkoleń, prelekcji oraz pogadanek i zajęć warsztatowych dla nauczycieli,
-
pedagogizacja rodziców w formie prelekcji, szkoleń oraz zajęć warsztatowych,
-
opiniowanie spraw zgłaszanych przez sąd rejonowy, a dotyczących nieletnich,
-
konsultacje dla nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne oraz terapeutyczne na terenie szkół,
-
badania diagnostyczne:
-
uczniów z opóźnieniami i zaburzeniami rozwoju,
-
dzieci z trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi,
-
uczniów ujawniających specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia),
-
dzieci z wadami wymowy,
-
dzieci niepełnosprawnych, upośledzonych umysłowo, chorych somatycznie,
-
dzieci wybitnie uzdolnionych,
-
-
poradnictwo dla rodziców na podstawie przeprowadzonej diagnozy,
-
orzecznictwo i opiniowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
praca kompensacyjno-korekcyjna, wychowawcza i terapeutyczna ; indywidualna i grupowa:
-
dzieci o niskim stopniu dojrzałości szkolnej,
-
dzieci z wadami wymowy,
-
dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi,
-
dzieci z trudnościami dydaktycznymi,
-
dzieci z trudnościami o charakterze dysleksji, dysgrafii, dysortografii,
-
-
udzielanie porad dzieciom i młodzieży w zakresie metod skutecznego uczenia się,
-
opiniowanie zgłaszanych problemów oraz wskazywanie metod ich przezwyciężania,
-
opieka terapeutyczna nad rodziną,
-
opieka diagnostyczno-terapeutyczna nad dziećmi specjalnej troski, niepełnosprawnymi, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i demoralizacją, współpraca z placówkami kształcenia specjalnego, rehabilitacyjno-wychowawczymi oraz służby zdrowia,
-
ukierunkowywanie aktywności wychowawczej rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych,
-
kierowanie uczniów na badania konsultacyjne i lecznicze,
-
doskonalenie form i metod pracy,
wykonywanie innych czynności wynikających z zakresu zadań poradni
Do zadań działu preorientacji zawodowej należy:
-
dostarczanie uczniom informacji o możliwościach dalszego kształcenia,
-
uczestnictwo w posiedzeniach rad pedagogicznych szkół dotyczących orientacji zawodowej,
-
prelekcje dla uczniów dotyczące uwarunkowań właściwego wyboru zawodu,
-
badania diagnostyczne mające na celu ukierunkowanie zawodowe uczniów,
-
z trudnościami w wyborze zawodu i dalszego kierunku kształcenia,
-
z wadami fizycznymi i przewlekłymi schorzeniami,
-
kandydatów do szkól przysposabiających do zawodu,
-
uczniów stojących przed koniecznością zmiany szkoły ze względu na stan zdrowia,
-
-
udzielanie porad bez badań,
-
udzielanie pomocy (badania, konsultacje, porady) uczniom liceów ogólnokształcących w wyborze zawodu i kierunku studiów,
-
zajęcia warsztatowe dla uczniów aktywizujące proces wyboru zawodu,
-
zajęcia podnoszące poziom wiedzy uczniów dotyczącej aktywnych form szukania pracy i umiejętności autoprezentacji,
-
współpraca ze specjalistami medycyny pracy.
doskonalenie form i metod pracy.