PROCEDURA ORGANIZOWANIA ZAJĘĆ
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W BIERUNIU
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe,
- Rozporządzenie MEN z dn. 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
- Rozporządzenie MEN z dn. 07 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające z publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych,
- Statut Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu.
CELE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, organizowane w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu, ma na celu:
- skoordynowaną pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie,
- stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego oraz społeczno- emocjonalnego dziecka,
- wyrównywanie występujących u dziecka deficytów rozwojowych,
- wspomaganie rozwoju dziecka w jego środowisku rodzinnym poprzez kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w relacji rodzic/ opiekun prawny- dziecko.
ADRESACI WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
Wczesne wspomaganie rozwoju organizowane jest dla dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawaną od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole (okres, na jaki wydawana jest opinia jest uzależniony od decyzji zespołu orzekającego).
Zespół orzekający jest upoważniony do wydawania opinii dla dzieci uczęszczających do przedszkoli i mających siedzibę na terenie powiatu bieruńsko- lędzińskiego. W przypadku dzieci, które nie korzystają z wychowania przedszkolnego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje zespół działający
w poradni właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
UZYSKANIE OPINII O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
W celu uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju konieczne jest:
- Przeprowadzenie w poradni koniecznych diagnoz.
- Przedłożenie zaświadczenia lekarskiego z diagnozą potwierdzającą wykrytą niepełnosprawność oraz konieczność objęcia dziecka opieką w formie zajęć WWR.
- Złożenie wniosku o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Po uzyskaniu opinii, złożenie wniosku o objęcie dziecka zajęciami z zakresu wczesnego wspomagania w placówce oferującej taką formę wsparcia.
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej „zespołem”, powoływany jest przez dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu.
- W skład zespołu wchodzą: psycholog, pedagog, logopeda lub inni stosownie do potrzeb dziecka.
- Pracą zespołu kieruje koordynator zespołu powołany przez dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu.
ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy:
- Ustalanie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków oraz harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka.
- Opracowanie i realizowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania dziecka z uwzględnieniem działań wspierających jego rodzinę w realizacji programu.
- Dokonywanie systematycznej oceny efektywności i skuteczności podejmowanych działań oraz modyfikowanie ich w razie potrzeby.
- Wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub placówką, do której uczęszcza dziecko oraz pomoc rodzinie w zapewnieniu dziecku niezbędnych form pomocy, stosownie do jego potrzeb.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:
- Modelowanie pracy z dzieckiem, udzielanie porad i instrukcji dotyczących pracy z dzieckiem.
- Udzielanie pomocy w zakresie nabywania i kształtowania postaw, i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem.
- Udzielanie porad/ konsultacji dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania i wykorzystywania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych, i sprzętu.
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
ORGANIZACJA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA W PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W BIERUNIU
Organizację i realizację zadań z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju nadzoruje Dyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu lub powołany przez dyrektora koordynator.
- Wnioski w sprawie objęcia dziecka zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu przyjmowane są w wyznaczonym terminie poprzedzającym rozpoczęcie zajęć w danym roku szkolnym.
- Po otrzymaniu wniosku o objęcie dziecka zajęciami WWR, dyrektor lub koordynator wraz z członkami zespołu zapoznają się z dostarczoną przez wnioskodawcę dokumentacją oraz wyznaczają zespół, który będzie pracował z dzieckiem.
- Na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, rozmowy z rodzicami oraz bezpośredniej obserwacji dziecka podczas pierwszych spotkań zespół WWR opracowuje indywidualny program dla danego dziecka oraz ustala harmonogram spotkań.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z ilością godzin, przyznanych dziecku, według ustalonego harmonogramu zajęć.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną, bądź w 2-3- osobowych grupach dla dzieci, które ukończyły 3 rok życia.
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu oraz filii poradni w Lędzinach.
- Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest dobrowolne i bezpłatne.
- Zespół WWR prowadzi szczegółową dokumentację dla każdego dziecka, obejmującą:
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- wniosek rodzica/ opiekuna prawnego o objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
- indywidualny program wczesnego wspomagania, uwzględniający kierunki działań i wsparcie rodziny dziecka,
- harmonogram- terminy zajęć ustalane są na bieżąco z rodzicami,
- oświadczenie rodzica/ opiekuna prawnego o korzystaniu z zajęć WWR jedynie w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bieruniu,
- kontrakt zawarty pomiędzy rodzicem/ opiekunem prawnym a specjalistami pracującymi z dzieckiem,
- dziennik zajęć, potwierdzający pracę zespołu WWR z dzieckiem,
- arkusz obserwacji dziecka wraz z oceną skuteczności udzielanej pomocy- ewaluacja.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW CZŁONKÓW ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Koordynator wczesnego wspomagania rozwoju dzieci:
- Koordynuje pracą zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Opracowuje harmonogram współpracy zespołu wczesnego wspomagania rozwoju.
- Odpowiada za przygotowanie przez zespół:
- diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- kierunku i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny,
- programu wczesnego wspomagania rozwoju,
- realizację programu,
- oceny postępu dziecka (arkusz obserwacji dziecka),
- analizy skuteczności pomocy oraz przygotowanie planu dalszych działań (ewaluacja).
- Nawiązuje współpracę z odpowiednimi placówkami i podmiotami leczniczymi.
- Organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny.
- Koordynuje współpracę z rodzicami.
- Sprawuje nadzór nad realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
- Konsultuje z dyrektorem PPP przyznanie ilości godzin w ramach wczesnego wspomagania rozwoju poszczególnym dzieciom.
Psycholog, pedagog, logopeda lub w razie potrzeby inni nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje adekwatne do niepełnosprawności dziecka:
- prowadzą obserwację dziecka,
- wraz z innymi członkami zespołu opracowują indywidualny program wczesnego wspomagania dla dziecka i jego rodziny,
- prowadzą zajęcia z dzieckiem z wykorzystaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju, stosownie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w oparciu o zalecenia zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz własne obserwacje,
- wraz z zespołem systematycznie dokonują oceny postępów dziecka oraz modyfikują indywidualny program stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- udzielają rodzicom/ opiekunom prawnym porad i wsparcia w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w relacji z dzieckiem oraz wskazówek do pracy z dzieckiem w domu.
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW/ OPIEKUNÓW PRAWNYCH DZIECKA BIORĄCEGO UDZIAŁ W ZAJĘCIACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
Rodzice/ opiekunowie prawni dziecka mają prawo do:
- udziału w zajęciach prowadzonych z dzieckiem oraz w zajęciach organizowanych dla rodziców/ opiekunów dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju
- informacji na temat potrzeb, możliwości i postępów czynionych przez dziecko
- uzyskiwania porad, instrukcji i konsultacji dotyczących pracy z dzieckiem
- zgłaszania uwag i propozycji dotyczących indywidualnego programu pracy z dzieckiem
Rodzice/ opiekunowie prawni dziecka zobowiązani są do:
- systematycznego przyprowadzania dziecka na zajęcia WWR, zgodnie z ustalonymi terminami spotkań
- w razie choroby lub innej okoliczności uniemożliwiającej udział dziecka w zajęciach powiadomienie sekretariatu poradni o nieobecności dziecka (telefonicznie, osobiście lub pisemnie)
- nieprzyprowadzania na zajęcia dzieci chorych